Etykiety już obowiązują

    Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej, od 1 listopada w Polsce zaczęły obowiązywać nowe, jednolite zasady znakowania opon. Na oponach pojawiły się etykiety, które mają informować o efektywności paliwowej, poziomie hałasu toczenia oraz przyczepności na mokrej nawierzchni.

    etykiety-juz-obowiazuja

    Rozporządzenie ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, a także umożliwienie konsumentom szybkiego dotarcia do kompletnych informacji na temat najważniejszych parametrów technicznych opon. Etykiety informują o trzech rodzajach osiągów:

    Efektywności energetycznej:

    reklama

    1200 zł to kwota jaką można zaoszczędzić na paliwie, używając opon klasy A w stosunku do opon klasy G.

    Drodze hamowania na mokrej nawierzchni:

    O 16 metrów skraca się droga hamowania dla samochodu jadącego 80 km/h i wyposażonego w opony klasy A w stosunku do tego samego samochodu wyposażonego w opony klasy F.

    Poziomie hałasu:

    Opona oznaczona jedną falą generuje o połowę mniej hałasu niż opona oznaczona dwoma falami. Hałas jest mierzony przy prędkości 80 km/h i wyłączonym silniku.

    Właściwy wybór ogumienia jest bardzo ważny, gdyż opony odpowiadają za zużycie co piątego litra paliwa. Podczas jazdy pod ciężarem ładunku opona odkształca się w obszarze styku z podłożem, co powoduje jej nagrzewanie. Ograniczenie nagrzewania opony umożliwia obniżenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla powstającego przy jego spalaniu. Siła, jaka wytwarza się podczas toczenia i działa w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy pojazdu, nazywana jest oporem toczenia.

    Opony są także jedynymi punktami styku pojazdu z nawierzchnią drogi. Przy jeździe z prędkością 80 km/h powierzchnia opony ma mniej niż jedną milisekundę, aby pokierować pojazd, przyśpieszyć lub wyhamować. Opona jest zatem ważnym elementem bezpieczeństwa samochodu. Jej zadaniem jest utrzymanie przyczepności niezależnie od stanu nawierzchni drogi, jej konfiguracji czy warunków pogodowych.

    W samochodzie poruszającym się ze stałą prędkością 80 km/h hałas generowany przez opony jest większy niż ten dochodzący z silnika. Hałas generowany przez opony zależy zarówno od samych opon, jak również od rodzaju nawierzchni, po której porusza się pojazd.

    UDOSTĘPNIJ
    Poprzedni artykułOpaska zaciskowa – zwyczajny, niezwyczajny produkt
    Następny artykułNOWOŚĆ: Ceramiczne systemy kominowe KONBET OSMOSE

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here