Silniki przeciwwybuchowe, inaczej określane jako silniki Ex lub silniki ATEX, to specjalny rodzaj silników przeznaczonych do użytku w niebezpiecznych środowiskach, gdzie ryzyko wybuchu jest podwyższone. Niezależnie od tego, czy jest to wysoka wilgotność, ekstremalne temperatury czy obecność pyłu w powietrzu, silniki przeciwwybuchowe wyposażone są w funkcje bezpieczeństwa zgodne z dyrektywą ATEX, aby zapewnić bezpieczeństwo środowiska.

Czym jest atmosfera potencjalnie wybuchowa?
Zgodnie z dyrektywą ATEX (ATmosphere EXplosible), która obejmuje sprzęt używany w strefach zagrożonych wybuchem, atmosfera potencjalnie wybuchowa występuje, gdy „mieszanina gazów, oparów, mgieł lub pyłów łączy się w sposób, który może ulec zapłonowi w określonych warunkach pracy”.
W przypadku silników elektrycznych najczęstszymi przyczynami wybuchów jest nagrzewanie się powierzchni podczas pracy, co może prowadzić do zapłonu lub pojedynczy łuk elektryczny spowodowany awarią silnika.
REKLAMA
Dlatego silniki elektryczne, używane w takich warunkach muszą być specjalnie zaprojektowane, aby zapobiegać zapłonowi otaczającej atmosfery, a także być chronione przed zagrożeniami środowiskowymi, takimi jak kurz, ogień i wilgoć.
Przykłady tych potencjalnie niebezpiecznych środowisk obejmują m.in.:
- stałe platformy morskie (silniki morskie),
- kopalnie (silniki górnicze),
- młyny,
- zakłady oczyszczania ścieków,
- warsztaty wykorzystujące farby w sprayu,
- linie produkcyjne żywności.
Normy bezpieczeństwa dla atmosfer potencjalnie wybuchowych
W Europie obowiązują dwie dyrektywy dotyczące kontroli atmosfer wybuchowych, znane jako ATEX. Dotyczą one substancji niebezpiecznych i atmosfer wybuchowych. Te regulacje to:
- Dyrektywa 1999/92/WE – znana również jako ATEX 137, dyrektywa ta nakłada minimalne wymagania dotyczące poprawy zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, którzy mogą być zagrożeni atmosferą wybuchową.
- Dyrektywa 2014/34/UE – znana również jako ATEX 114, dotyczy standardów urządzeń i systemów ochronnych, które będą używane w strefach zagrożonych wybuchem.
Aby silniki przeciwwybuchowe mogły być bezpiecznie użytkowane w takich warunkach, muszą posiadać certyfikat ATEX.
Rodzaje silników przeciwwybuchowych
Istnieje kilka typów silników przeciwwybuchowych, które są przeznaczone do różnych środowisk pracy. Najczęściej stosowane rodzaje ochrony oferowane przez silniki przeciwwybuchowe to:
- Silniki odporne na zapłon pyłu (Ex t) – gdy pył przedostający się do silnika, może spowodować jego uszkodzenie i potencjalny zapłon. Silniki te charakteryzują się wysokim stopniem ochrony przed wnikaniem pyłu, co zapobiega jego przedostawaniu się do wnętrza urządzenia.
- Silniki ognioszczelne (Ex d) – Iskra lub płomień powstały wewnątrz silnika mogą spowodować wybuch w niebezpiecznych środowiskach. Silniki ognioszczelne są wyposażone w specjalne ścieżki płomienia wbudowane w wałach oraz w wewnętrzne pokrywy łożysk. Połączenia mają długie króćce, aby zapobiec wydostawaniu się płomieni na zewnątrz a cała konstrukcja silnika jest zaprojektowana tak, aby wytrzymać wewnętrzne eksplozje.
- Silniki o zwiększonym bezpieczeństwie (Ex ec i Ex eb) – Silniki te, wcześniej nazywane „nieiskrzącymi”, zaprojektowane są tak, aby nie generować iskier podczas normalnej pracy ani w trakcie rozruchu. Dodatkowo, podczas pracy lub rozruchu nie występują w nich gorące powierzchnie, które mogłyby spowodować zapłon.
Podsumowanie
Dobór odpowiedniego silnika przeciwwybuchowego zależy od specyfikacji zagrożeń występujących w danym środowisku oraz funkcji, jaką ma pełnić silnik. Każdy rodzaj ochrony dostosowany jest do specyficznych warunków pracy, zapewniając bezpieczeństwo i niezawodność w wymagających aplikacjach.
W ofercie BIBUS MENOS posiadamy szeroki wybór silników przeciwwybuchowych WEG, umożliwiając dobór odpowiedniego rozwiązania do każdej aplikacji, w tym specjalistyczne silniki przeznaczone dla branży górniczej oraz morskiej.
Skontaktuj się z naszą firmą oferującą komponenty mechatroniczne celem doboru odpowiedniego rozwiązania do Twojej aplikacji!
Materiał partnera
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.