Płyty drogowe z tworzywa sztucznego czy betonowe? Porównanie kosztów i parametrów

Płyty drogowe są powszechnie używane na placach budowy i wszędzie tam, gdzie trzeba stworzyć tymczasowy dojazd. Na rynku można znaleźć dwa podstawowe rodzaje takich produktów – betonowe i z tworzywa sztucznego. Czym się różnią i które z nich sprawdzą się lepiej?

Stos płyt drogowych betonowych przy drodze

Płyty drogowe z tworzywa sztucznego

Płyty drogowe z tworzywa sztucznego, dostępne m.in. na stronie https://gizo.pl/wynajem/kompozytowe-plyty-drogowe/ mają wiele zalet. Najważniejsze z nich to:

  • niska masa – zwłaszcza w porównaniu do modeli betonowych. Dzięki temu można je łatwo przenosić i dostosowywać do zmieniających się potrzeb;
  • odporność na działanie czynników atmosferycznych – trzeba pamiętać, że płyty drogowe są użytkowane na świeżym powietrzu, gdzie są narażone na wpływ wody, promieniowania słonecznego i wahań temperatur;
  • wytrzymałość na kontakt z chemikaliami – solami, kwasami czy olejami;
  • elastyczność – w przeciwieństwie do płyt betonowych, modele z tworzyw sztucznych mogą dostosowywać swój kształt do nierówności terenu. Dzięki temu nie pękają;
  • możliwość wielokrotnego użytku – produkty te można wykorzystywać w różnych miejscach przez co najmniej kilka lat.

Co więcej, wiele płyt drogowych z tworzywa sztucznego powstaje z materiałów z recyklingu.

REKLAMA

Wady płyt drogowych z tworzywa sztucznego

Płyty drogowe z tworzywa sztucznego w standardowej wersji nie sprawdzą się tam, gdzie poruszają się bardzo ciężkie maszyny. Wówczas trzeba postawić na modele wzmocnione, które są droższe. Wadą jest też wyższa cena takich produktów w porównaniu do modeli betonowych.

Płyty drogowe betonowe

Alternatywą dla modeli z tworzywa sztucznego są płyty drogowe betonowe. Ich najważniejsze zalety to:

  • wysoka odporność na nacisk – to ważne w sytuacji, gdy po trasie mają jeździć bardzo ciężkie pojazdy lub ma być ona użytkowana dłużej niż przez kilka miesięcy;
  • wytrzymałość na działanie czynników atmosferycznych – podobnie jak w przypadku modeli z tworzyw sztucznych;
  • niska cena – zwłaszcza w porównaniu z kompozytowymi płytami.

Okładziny drogowe z betonu to bardzo popularne produkty, z których korzysta się od dziesiątek lat. Mogą one bez problemu pełnić swoje zadanie, ale nie są tak funkcjonalne, jak modele z tworzyw sztucznych. Z tego powodu coraz więcej osób sięga po płyty kompozytowe, mimo że produkty betonowe są tańsze – tłumaczy specjalista z firmy Gizo.

Wady drogowych płyt betonowych

Stos płyt drogowych betonowych

Drogowe płyty betonowe są ciężkie, co utrudnia ich transport i wymaga użycia profesjonalnego sprzętu do montażu. Nie są elastyczne i wykazują niską odporność na chemikalia. Trudno używać ich wielokrotnie w różnych lokalizacjach – załadunek i transport takich konstrukcji generują duże koszty.

Cena płyty drogowej w zależności od materiału

Cena płyty drogowej zależy głównie od materiału, z którego została wykonana. Modele betonowe są tańsze niż te z tworzywa sztucznego. Kosztują one około 100 zł za m2. Produkty kompozytowe zwykle są droższe o co najmniej kilkadziesiąt złotych. Zazwyczaj droga zajmuje duży teren, dlatego nawet drobne rozbieżności w cenach mogą mieć znaczenie, jednak jeśli spojrzy się na różnice w kosztach załadunku i transportu między oboma typami płyt, to ostateczna ich cena jest porównywalna. Dodatkowo możliwość ponownego, wielokrotnego wykorzystania płyt kompozytowych powoduje, że rozwiązanie to w dłuższej perspektywie może być zdecydowanie bardziej opłacalne. To, który rodzaj płyt drogowych wybierzesz, zależy głównie od ich planowanego zastosowania, Twojego budżetu oraz indywidualnych potrzeb. Warto przeanalizować parametry obu typów produktów, by podjąć dobrą decyzję.

Artykuł Partnera

«
»

Dodaj komentarz