Oświetlenie do biura – jakie powinno być?

Gdy buduje się system oświetleniowy do przestrzeni biurowej, trzeba zadbać o wiele kluczowych kwestii, takich jak rozmieszczenie punktów świetlnych, dobór właściwych parametrów źródeł światła, doświetlenie stanowisk pracy dopasowane do konkretnych potrzeb.
Równocześnie należy kierować się normami oświetlenia dla stanowisk pracy w pomieszczeniach biurowych.

Oświetlenie do biura – jakie powinno być?

O czym trzeba pamiętać, by stworzyć bezpieczne i komfortowe warunki pracy?
Co zrobić, by lampy spełniały najwyższe standardy oraz były zgodne z przepisami BHP?
O tym napiszemy poniżej.

Oświetlenie w biurze a polskie normy oświetleniowe

Podstawową wytyczną, którą trzeba się kierować podczas projektowania oświetlenia na stanowiskach pracy biurowej, jest norma PN-EN 12464-1:2004 „Oświetlenie miejsc pracy we wnętrzach”. Do innych kluczowych aktów prawnych zaliczają się Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a także trzeci dokument – Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

REKLAMA

Zawarte w nich przepisy pozwalają:

  • ograniczyć nadmierne zużycie energii,
  • zoptymalizować funkcjonowanie stanowisk pracy,
  • właściwe doświetlić miejsca do wytężonej pracy wzrokowej, zapewniając pełen komfort i bezpieczeństwo pracowników,
  • zmniejszyć ryzyko przedwczesnego przemęczenia narządu wzroku.

To wszystko przekłada się nie tylko na zdrowie pracowników, ale też efektywniejszą pracę.

Podstawowe zasady oświetlenia wnętrz biurowych

Jak zaprojektować odpowiednie oświetlenie stanowisk pracy? Na ile tylko jest to możliwe powinno się zapewnić dostęp światła dziennego. Oprócz niego należy wprowadzić odpowiednie produkty oświetleniowe, które da się znaleźć choćby na stronie: https://lightplus.pl.

System oświetlenia sztucznego ma zawierać zarówno lampy sufitowe do oświetlenia ogólnego (przede wszystkim lampy sufitowe), jak i oświetlenie zadaniowe (lampy wiszące lub stojące) – odpowiedzialne za bezpośrednie doświetlenie stanowisk do realizacji zadań wzrokowych.

Wszystkie lampy rozmieszcza się tak, by zapewniać pełen komfort i równomiernie doświetlenie wnętrza i blatu do pracy, bez pozostawiania zacienionych stref lub pojawiania się oślepiających odbłysków, które podrażniają wzrok. Dotyczy to również oświetlenia biurka z komputerem, gdzie trzeba pamiętać, by źródło światła nie znalazło się bezpośrednio przed ekranem, co mogłoby powodować wystąpienie odblasków i utrudnione widzenie.

Źródła światła – jakie produkty wybrać?

Obecnie największą popularnością w pomieszczeniach biurowych cieszą się nowoczesne produkty LED o wysokiej żywotności i energooszczędności (najwyższe klasy energetyczne). Występują one w rozmaitych kształtach i wielkościach, dzięki czemu da się je łatwo zamontować w większości opraw. Można nawet znaleźć modele dekoracyjne, które nie tylko zapewniają dobre oświetlenie, ale też ozdabiają wnętrze biurowe.
Sporo pomysłów na wykorzystanie takich produktów można znaleźć choćby na stronie: projektydomow1.pl.

Natężenie światła w biurze dopasowuje się do wykonywanych w nim zadań.
Najczęściej nie powinno być ono mniejsze niż 500 lx. Jeśli jednak w danej przestrzeni wykonywana praca ma charakter dorywczy, wówczas wystarczy oświetlenie na poziomie 300 lx, a w archiwach wartość spada nawet do 200 lx. Drugim kluczowym parametrem jest temperatura barwowa światła. Zakłada się, że powinna mieć ona wartość około 4000 K, by zapewnić pełen komfort i wysoką wydajność podczas pracy.

Skuteczne, bezpieczne i zgodne z przepisami oświetlenie do biura

Dobre oświetlenie do biura to połączenie właściwego rozplanowania wszystkich elementów instalacji, a także kierowanie się wysokimi standardami zawartymi w przepisach.
Dzięki temu uzyskuje się funkcjonalny system, który jest nie tylko praktyczny i energooszczędny, ale też zapewnia bezpieczne i wygodne warunki do wydajnej realizacji wszystkich obowiązków biurowych.

Artykuł Partnera

«
»

Dodaj komentarz