Elektryczne systemy grzejne, przeciwoblodzeniowe stają się coraz bardziej popularne w naszym kraju. Odśnieżony i suchy podjazd do garażu, czy instalacja rynnowa bez sopli i nawisów śnieżnych, to nie tylko wygoda dla użytkownika obiektu, ale również większe bezpieczeństwo eksploatacji budynku.

W celu doboru mocy elementów grzejnych, dla tych zastosowań, należy wziąć pod uwagę wymaganą gęstość mocy rzędu 300 W na m2 ogrzewanej powierzchni (podjazdu, rynny) oraz bezpieczeństwo pracy elementu grzejnego. W instalacjach przeciwoblodzeniowych stosowane są elementy grzejne o mocach jednostkowych od 18 do 30 W/m2. Wybór odpowiedniej mocy uwarunkowany jest typem przewodu grzejnego (o stałej mocy, samoregulujący), lokalizacją elementu (beton, piasek, rynna metalowa lub PCV itp.) oraz rodzajem układu sterowania (praca ręczna, termostat, regulator z czujnikiem wilgotności i temperatury). Gorsza izolacja termiczna elementu grzejnego (czyli lepsze warunki odbioru ciepła) i niższe temperatury otoczenia, to wyższe obciążenie jednostkowe przewodu grzejnego.
REKLAMA
Natomiast dobór mocy instalacji grzejnej w przeliczeniu na jednostkę powierzchni, to moc grzewcza stosowana na obszarach, dla których zewnętrzna temperatura obliczeniowa wynosi -20°C, to około 300 W/m2. Jednak powinniśmy brać pod uwagę nie tylko minimalne temperatury występujące zimą na danym obszarze geograficznym (niższe np. na Suwalszczyźnie, wyższe w województwach zachodnich), ale też czynniki chłodzące, jak np. występujące silne wiatry, wysokość nad poziomem morza, narażenie systemu cieplnego na chłodzenie od spodu (na rampach, mostach itp.). W takich przypadkach moc układu powinna się zwiększyć o około 50 W/m2.
Zmniejszanie wartości mocy daje pozorne oszczędności w zużyciu energii elektrycznej (system mniejszej mocy dłużej pracuje) i użytkownik powinien ograniczać zużycie energii poprzez zastosowanie odpowiedniego systemu sterowania lub lokalizacji elementu grzejnego. Lepszym rozwiązaniem ograniczającym zapotrzebowanie na moc grzejną, jest więc ograniczenie ogrzewanych powierzchni, np. zamiast ogrzewania całego podjazdu ogrzanie torów pod koła, ogrzewanie tylko części schodów itp. Dobór optymalnego rozwiązania to kwestia złożona. Dlatego zachęcamy klientów do skorzystania z bezpłatnej pomocy naszej firmy na etapie projektowania obiektu.




Ogrzewanie przeciwoblodzeniowe podjazdów, schodów ramp…
Ogrzewanie elektryczne przeciwoblodzeniowe jest już powszechnie znane i coraz częściej stosowane. Oferujemy kable grzejne w płaszczu metalowym, dzięki któremu kable są całkowicie odporne na wilgoć, a ponadto łatwo się je układa. Dostarczamy je w gotowych zestawach na określoną powierzchnię. Na zamówienie wykonujemy inne, nietypowe zestawy grzejne. Kable do ogrzewania podłogowego stosujemy z powodzeniem do rozmrażania śniegu i lodu na zewnątrz budynków. Systemy te szczególnie polecane są na schody, strome podjazdy do garażu, chodniki i tarasy. Dzięki zastosowaniu specjalnego regulatora cała obsługa systemu jest automatyczna. Do ogrzewania stosujemy wysokiej klasy, łatwe w układaniu kable oporowe w płaszczu metalowym. Zainstalowana moc powinna wynosić około 300 W/m2. Przewody możemy układać na całym podjeździe lub ogrzewać tylko pasy, po których poruszają się koła pojazdu.
Rozwiązaniem bardziej komfortowym od kabli są Ramp Maty LUXBUD. To gotowe rozwiązanie problemu związanego z oblodzonym podjazdem, zjazdem do garażu, chodnikiem itd. Przeznaczone są do bezpośredniego i łatwego montażu w podsypce piaskowej lub betonie.
Ramp Maty są sprzedawane w kompletach z klipsami mocującymi, jako zestawy gotowe do montażu. Maty grzejne oferowane są w zestawach o szerokości 0,5 m, o powierzchni od 0,9 do 1,3 m2 dla mat zasilanych 230 V oraz 6,7–25,7 m2 dla mat zasilanych napięciem 400V. Wszystkie maty wydzielają moc 300 W/m2. Jest to optymalna moc grzejna do systemów przeciwoblodzeniowych. Przewód grzejny CK-1S zastosowany w Ramp Macie posiada największą odporność mechaniczną (klasa C – zgodnie z normą IEC 800 odporność 2000 N). Przewód o takiej konstrukcji gwarantuje niezawodność systemu i odporność na uszkodzenia przy montażu maty w betonie lub w piasku pod kostką brukową.
Instalując system grzejny na schodach zewnętrznych, oszczędzimy czas i zdrowie. Dzięki zastosowaniu regulatora cała obsługa systemu jest automatyczna oraz ekonomiczna.
Ochrona przed zalodzeniem rynien i rur spustowych
Odrębnym problemem są zamarznięte rynny. Tu zastosowanie znajdują przewody samoregulujące typu PROTEKTOR (przewód z ekranem ochronnym), które umieszczone luźno w rynnach i rurach spustowych gwarantują swobodny odpływ zalegającego śniegu i lodu, bez względu na temperaturę otoczenia. Dzięki odpornej na działanie promieniowania UV powłoce oraz specjalnie dobranej charakterystyki grzejnej (w temp. 0°C 18 W/m przy suchej rynnie i 36 W/m w wodzie lub lodzie) przewody te są najlepszym i najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem ogrzewania rynien. Można je stosować zarówno w rynnach metalowych, jak i plastikowych. Zmiana mocy grzejnej przez przewód daje znaczne oszczędności energii (około 50%) w porównaniu z systemami opartymi o przewody oporowe grzejące z jednakową mocą na całej długości rynny.
Właściwości lokalnej zmiany mocy grzejnej przez przewód (inna moc grzejna w rynnach na południowej stronie budynku, inna na północnej) dają znaczne oszczędności energii w porównaniu z systemami opartymi o przewody oporowe grzejące z jednakową mocą na całej długości rynny.
Dodatkową zaletą instalacji przeciwoblodzeniowej, wykonanej luźno leżącymi przewodami samoregulującymi jest, brak utrudnień przy uprzątaniu rynien z zalegających liści.

Uwaga! Dla koryt odpływowych wyłożonych materiałami bitumicznymi proponujemy wersję przewodu z powłoką fluoropolimerową (ICE PROTEKTOR/ T i FAT PROTEKTOR 26).
Dzięki zastosowaniu termostatów obsługa wszelkich systemów ogrzewania staje się w pełni automatyczna. Stosując regulatory z wbudowanym zegarem tygodniowym, możemy programować obniżki temperatur w określonych godzinach, co da nam znaczne oszczędności energii elektrycznej. Do sterowania małych mocy polecamy układ z termostatem LTR, natomiast duże moce warto sterować ekonomicznym regulatorem LTR2 lub LTO2 z czujnikiem temperatury i wilgotności (detektor śniegu i lodu).
mgr inż.Leszek Wolanin, LUXBUD
Dodaj komentarz