Wygodny dojazd zimą czyli nowoczesne rozwiązania grzewcze Raychem

Co roku zima przysparza kłopotów mieszkańcom domów jednorodzinnych – posesje są zasypane śniegiem, chodniki śliskie, a przymarznięta brama garażu nie daje się otworzyć. Radzimy sobie z tymi problemami, jak możemy – odśnieżamy samodzielnie, sypiemy piaskiem i solą albo prosimy rodzinę i znajomych o pomoc.

Fot. 1. VIA-DU-20Fot. 1. VIA-DU-20

Jest na to sposób

Skuteczną metodą utrzymania nawierzchni chodników, podjazdów i przejść w stanie zapewniającym bezproblemowe i bezpieczne poruszanie się jest zastosowanie elektrycznych przewodów grzewczych. Prawidłowo zaprojektowany i wykonany system przeciwoblodzeniowy gwarantuje bezpieczeństwo ruchu kołowego i pieszego, ograniczenie kosztów napraw uszkodzeń nawierzchni spowodowanych działaniem zamarzającej wody, oszczędność energii i czasu na usuwanie oblodzenia oraz ochronę środowiska przed używaniem substancji do rozmrażania.

Korzyści takiego rozwiązania to:
– stały, całodobowy dostęp do budynku,
– drogi odśnieżają się „same” – system eliminuje konieczność odśnieżania ręcznego,
– ograniczenie czasu odśnieżania – system zapobiega tworzeniu się zasp w trakcie ich powstawania,
– niskie koszty systemu – system pracuje tylko wtedy, kiedy pada śnieg. Dzięki zastosowaniu sterowników system grzewczy włącza się, gdy temperatura spadnie poniżej zaprogramowanej wartości i jednocześnie występują opady atmosferyczne.

REKLAMA


Ile to kosztuje?

Fot. 2. Przewody samoregulujące EM2-XR.Fot. 2. Przewody samoregulujące EM2-XR.

Ciągle rosnące ceny energii elektrycznej wpływają na powszech- ną opinię, że stosowanie systemów elektrycznych musi być drogie. Nic bardziej mylnego. Policzmy to na przykładzie kosztów eksploatacji przeciętnego podjazdu o powierzchni 20 m2. Roczny koszt pracy systemu grzewczego o mocy 300 W/m2, zakładając że będzie on pracował 150 godzin (tyle jest średnio opadów śniegu w naszej szerokości geograficznej), przy zastosowaniu sterownika wynosi 400 zł. Porównując to z nakładami pracy, kosztów narzędzi, chemikaliów i wynagrodzeń pracowników zatrudnionych do odśnieżania – jest to cena niższa od rzeczywistych kosztów poniesionych w sezonie zimowym. Oblodzone drogi i chodniki mogą być przyczyną wypadków i szkód, których likwidacja znacznie przekracza koszty ogrzewania elektrycznego.

Nie powinno więc dziwić, że w obliczu podwyższających się standardów utrzymania powierzchni zewnętrznych w zimie stosowanie systemów elektrycznych stało się powszechne w budownictwie wielorodzinnym i jednorodzinnym.

Jaki system dobrać?

System grzewczy powinniśmy dobrać w zależności od rodzaju nawierzchni oraz jej przeznaczenia:

1. Podjazdy asfaltowe

Wysokotemperaturowe przewody grzejne w izolacji mineralnej EM2-MI są najlepszym rozwiązaniem dla systemów grzewczych układanych w gorącym asfalcie. Żaden inny przewód grzejny nie jest tak odporny na wysoką temperaturę i uszkodzenia w czasie montażu. System EM2-MI, dostępny w zestawach od 1270 W do 4290 W, można łatwo dopasować do powierzchni o nieregularnych kształtach. Zakończone fabrycznie przewody grzejne nie wymagają montażu zakończeń i zimnych przewodów podczas instalacji i mogą być mocowane do istniejącego zbrojenia lub taśm dystansowych.

2. Betonowe, zbrojone rampy załadowcze

W miejscach o szczególnym natężeniu ruchu – na parkingach, rampach załadowczych, wjazdach do parkingów podziemnych a nawet na lądowiskach dla helikopterów i lotniskach – używa się trwałych i odpornych na uszkodzenia mechaniczne przewodów samoregulujących EM2-XR (300 W/m2, 90 W/m przy 0°C). Dzięki technologii samoregulacji przewody te utrzymują wymaganą temperaturę na całej długości obwodu grzewczego. Są bardzo bezpieczne – nie przegrzewają się nawet w miejscu krzyżowania (fot. 2).

3. Podjazdy, chodniki i schody betonowe oraz pokryte kostką brukową

W tym przypadku optymalne będzie zastosowanie przewodów i mat stałooporowych. Jest to rozwiązanie najbardziej ekonomiczne, charakteryzujące się prostotą i krótkim czasem montażu. Maty grzewcze EM2-CM o mocy 300 W/m2 i szerokości 60 cm dobrze się sprawdzają do odśnieżania chodników i pasów jezdnych. Mogą być rozwinięte bezpośrednio przed wylaniem betonu. Zakończone fabrycznie stałooporowe przewody grzejne EM4-CW o mocy 25 W/m układa się na schodach, powierzchniach złożonych i o nieregularnych kształtach. Dwużyłowa budowa przewodu oznacza tylko jeden zimny przewód, który należy podłączyć do zasilania i sterownika (fot. 3).

Fot. 3. Maty grzewcze EM4-CW ułożone na stopniach schodów.Fot. 3. Maty grzewcze EM4-CW ułożone na stopniach schodów.

Rozwiązania stałooporowe są najczęściej stosowane w budownictwie jednorodzinnym ze względu na niskie koszty zakupu i ekonomiczną eksploatację.

Przewody samoregulujące są najczęściej wybieranym systemem dla dużych projektów i inwestycji, gdzie montaż odbywa się w betonie. Dzięki użyciu sterownika cały system pozwala zaoszczędzić do 80% energii.

Podsumowując – elektryczne ogrzewanie powierzchni zewnętrznych to wygoda, na którą nas stać, a w bogatej ofercie dostępnej na rynku – każdy znajdzie system odpowiedni do swoich wymagań i potrzeb. Dlatego rozwiązanie to, tak popularne w krajach, gdzie występują surowe zimy, szybko przyjmuje się również w naszym kraju.

Z roku na rok rośnie również zainteresowanie systemami Raychem, które nie tylko służą do ogrzewania dróg dojazdowych do posesji, ale również chronią dachy rynny i rury z wodą przed gromadzeniem się śniegu, tworzeniem się sopli oraz zamarzaniem. Warto więc zrobić przegląd instalacji i sprawdzić, czy nie powinniśmy zabezpieczyć budynków jeszcze w tym sezonie.

Monika Michońska
Pentair Thermal Management Polska

 

«
»

Dodaj komentarz